mandag den 12. marts 2018

Historiske dage og nælder

     Søndag var vi på Historiske dage i København. Skribenten skulle holde foredrag, vi andre fulgte bare med som det tynde øl.
     Der var mange spændende ting, men et flyveblad på en computerskærm ved Den Slesvigske Samlings stand fangede min interesse:


"Sammelt Brennesseln! Bester Ersatz für Baumwolle."
Udsendt af Nessel-Anbau-Gesellschaft i Berlin i 1918.
   
      Løbeseddelen ledte mig til Nessel-Anbau-Gesellschaft og derfra videre til dets stifter: Gustav Bredemann. Han har skrevet et par bøger om nælder og om at fremstille tekstil af nælder.
     Jeg ville gerne have fingre i denne her: Die grosse Brennessel : Urtica dioica L. Forschungen über ihren Anbau zur Fasergewinnung

     Han fremavlede også en nælde med et højere fiberindhold end de sædvanlige. Gad vide om de findes længere?

2 kommentarer:

  1. Godt spottet! Har du allerede checket bibliotek.dk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps - den findes på KB. Ægtemanden frenmtryller den til mig. Jeg tror mit lånerkort (fra først i 90'erne) er udløbet ;)

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.