fredag den 28. juli 2017

28. juli -- plantefarver og sådan noget

Plant dyes and such


I går tog jeg min sankekurv - øh, sankekasse -
Yesterday I found my gathering basket - erm crate - 
Kassen er en gammel vinkasse med en hank af et aseketræ, jeg fældede engang.
It is bade from an old wine crate. The handle is one of the omnipresent ashen saplings.     
Indeni er der gamle jordbærbakker, en pose, en rosensaks, sejlgarn og origami-kruset
It contains old fruit trays, a bag, secateurs, twine and now the origami cup. 

og satte den bag på cyklen.
      Sammen med Spirillen cylklede jeg en lang tur, hvor vi plukkede bregner (Almindelig mangeløv - tror jeg), ukendte blomster (hjortetrøst) og en masse frisk luft.  

- o 0 o -
And placed it on my bike.

Together with Marsupilami I rode a trip to the local woods and beyound. We picked a big bundle of ferns Male ferns), some unknown flowers (hemp-agrimony) and a lot of fresh air.



     I dag farvede jeg så - ligesom Lone - med bregnerne. Det blev en meget sart grøn - måske er det mere sandt at sige at der næsten ikke skete noget. Lad os se, hvordan det ser ud, når det tørrer.
      Det inderste bundt har fået en time ved 80 grader og det yderste en ekstra halv time ved 85 grader. Det blev en anelse mørkere.
- o 0 o -

Today I dyed with the ferns, just like Lone did. It turned a very subtle green - a gentle way of saying that it almost did not dye. I'm curious to see thr dry wool.
The innermost bundle simmered for one hour at 80 degrees. The outermost bundle were given an extra half hour at 85 degrees. It is sligthly darker.

     Jubii! Uldtæppet er færdigt. Jeg nålefiltede kanterne og lidt over det hele, nu trænger det til en vask.
-  o 0 o -

And TADAA! The woollen blanket is finished. It was needle felted at the edges and a bit all over. Now it is in need of a washing.




2 kommentarer:

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.