fredag den 3. februar 2017

Frø -- Seeds

     Hver år sent i januar eller først i februar kommer der en dag, hvor Uglemor ikke kan vente længere. Nej det er ikke sommertøjet, der skal luftes eller gardinerne der skal vaskes. Det er frøposerne der skal ryddes op. Ligesom Karna Maj lader jeg også poserne ligge i kassen, der hvor de nu falder, når jeg bruger dem for sidste gang i løbet af efteråret. Men så ...

- o 0 o -

Every year the day arrives, either in the end of January or the beginning of February, where MotherOwl is unable to keep her fingers away. No it's new clothes for spring, or the curtain needing a wash after winter's darkness. Not it's the seed bags calling. Like Karna Maj tells in her blog, the seed bags are just dropped off in Autumn when they're not needed any more. But now ...

Ja, det er en æblekasse fuld af frø. - Og ja, jeg samler selv mine egne frø.
Frøene i plastikposen er nytilkomne.
Yes this is an apple crate filled with seeds. And yes I collect my own seeds.
The seeds in the plastic bag are new from this year.


     Og hvert år tænker Uglemor ... i år behøver jeg vis ikke at købe flere frø - bortset fra lige dem og måske dem her ... de var vist lidt gamle, dem jeg havde. Og vupti er samlingen blevet endnu større. Jeg må vist lave et par kasser i stil med dem Karna Maj har sine frøposer i.

Like every year MotherOwl says to herself that no new seeds will be needed. Except maybe for some of those ... and those, they are maybe a tad old. And oops! The seed collection has grown again.  I have to make some seed crates like the ones Karna Maj has.

 - o - 0 - o -

     Her er billeder fra årets første såning. Det er dels test af spireevnen, dels lyst til krydderurter på maden, der har fået mig til at forsøge mig allerede. 
- o 0 o -

   Pictures of the first seeds sown this year. It serves  a dual purpose. Testing of the germination and giving us some fresh greens for cooking.
24. januar





 Første spirer - 27. januar - First sprouts.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.