søndag den 7. juni 2015

Gammel og fornuftig? -- Old and Cautious?

     Uglemor er ved at være gammel. Det er i hvert fald hvad andre mennesker kan se. Man siger jo: "en gang er ingen gang, to gange er en dårlig vane". Og nu er Uglemor flere gange blevet spurgt. Hvorfor farer du (stadig) op og ned ad trapperne? Hvorfor sætter du dig dog på gulvet for at ... ? Hvorfor hopper du over hegnet? Kort sagt. Hvorfor opfører Uglemor sig ikke som et gammelt menneske?
     Uglemors hår er ved at blive gråt, rynkerne sniger sig frem. Så hvorfor ikke opføre sig som en fornuftig gammel én. Ikke løbe, være forsigtig, ikke sidde på gulvet ...
     Svaret er kort. Uglemor har spist en filur-pille sammen med Pippi, derfor bliver hun aldrig voksen - i hvert fald ikke indeni. Hun nægter at sætte sig ned og vente på at livet går over. Hun vil nyde det, leve det og have det sjovt.
     Uglemor vil fortsat løbe om kap med Ugleungerne, og går på line på kantstenene, plaske i vandpytter, lege at cyklen er en hest, undres over skygger og skyer, lære noget nyt hver dag og tænke: "Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg nok godt!"

  - o O o -

MotherOwl is getting old. At least that's what other people sees. Once you can pass off as a freak, but now MotherOwl several times has had remarks on her ways. Why's she (still) running up and down the stairs. Why's she sintting on the floor to do this or that. In short why's MotherOwl not slowing down, behaving like an old person?
MotherOwl's hair are turning grey. Wrinkles are starting to show up, so why not? Why not act as the typical elderly person, always moving carefully, never sitting on the floor ... 
 Nope, not me! MotherOwl answers. Once, long time ago, MotherOwl ate a chililug pill with Pippi Longstocking. That way she'll never become a grown up - at least not inside.
MotherOwl flatly refuses to sit down and wait for life to pass. She'll continue racing the Owlets (sometimes taking a tumble), fighting with sticks, jumping fences, balancing on the curb stones (badly she admits), making believe that her bike is a horse, looking in wonder at clouds and bugs, and learn something new quite often - every day hopefully. Always thinking "I never tried this. I'm sure I can do it!"





2 kommentarer:

  1. Nå, må man nu heller ikke sidde på gulvet længere! Ja, og klippe håret kort og nobelt burde man vel også. Min mor forærede mig en kæmpe pose sorte ankelsokker. Jeg mistænker lidt det er en hentydning til mine pink/orangede prikkede varianter, nogen gange parret med en stribet!

    Gad vide, hvornår man skal holde op med at grine.

    I mellemtiden er jeg endnu en gang begyndt at spekulere på at lære noget bueskydning. Det har altid været på listen, jeg er bare ikke nået til det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, kort hår. Det havde jeg glemt! Mit er også langt ;) Jeg må dog erklære mig skyldig i for det meste at have to ens sokker på.
      Holde op med at grine? Aldrig! Ikke i dette liv, ikke i det næste heller!
      Bueskydning, ja hvorfor ikke. Jeg har overvejet lerdueskydning; og så at lære at ride ;)
      Men jeg tror nu min sommer kommer til at gå med fiber- og planterelaterede ting.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.