søndag den 16. marts 2014

Kaffesæbe -- Coffee Soap

      For det meste når Uglemor laver sæbe, tager hun sig god tid. Men forleden dag var hun blevet afbrudt i flere omgange, og nu skulle det være. Kaffesæben blev rørt sammen og hældt op. Så skulle der lige tages et billede, og det var heldigt. Kan det ses her? Prøv at se nærmere ...

 - - - - - -

Mostly when MotherOwl is soaping, she's taking it easy. But this morning she had been interrupted several time. Now she wanted to get this sap done, Melt oils, mix lye, mix stir and pour. Well time for a picture anyway. What a luck, look closely at the picture.



     Nu går vi tættere på. Kik lige der ved pilen. Der er en sprække ... sæben er ved at overophedes, blive til en vulkan.

 - - - - -

Let's have a closer look. Look right at the end of the arrow. The soap is opening up ... it's beginning to make a volcano.



     En halv time senere. Uglemor har rørt rundt i sæben nede i formen, den er stadig meget varm, men den vil ikke længere kravle ud af formen. Utålmodighed betaler sig bare ikke. I stedet på at vente 5 minutter på at lud og olier kølede af, brugte Uglemor en halv time på at røre rundt i en uregerlig og varm sæbe. 
     Der er kun en fordel ved vulkan-sæber,. De er klar til brug med det samme. Naturligvis bliver den mere holdbar ved at tørre, men forsæbningen er overstået. Uglemor vaskede hænder i det sæbe, der sad på rørepinden. Den er god. 

 - - - - - 

Half an hour later, MotherOwl has had no time for pictures. She has been stirring and stirring an unruly, overheating soap to keep it from creeping over the sides of the mould. Impatience so does not pay. Instead of waiting 5 minutes for the oils and the lye to cool down before combining, MotherOwl spent half an hour just stirring.
One good thing about volcano soap. It's ready for use. MotherOwl washed hands in what was left on the spoon, nice soap. Of course it will dry out and be more durable over time, but the saponification is done now.




Næste dag blev sæben skåret og stemplet. Den er perfekt brugbar, men stadig med en sær, gummiagtig konsistensen. Lagring vil gøre den hård og holdbar. 

 - - - - -

Next day the soap was cut and stamped. It's ready for use now, but it has a strange, rubbery texture. Some time on the drying racks will make it perfect. 




Og lige et bonusbillede af Uglemors nye tørrehylder til sæbe. Der er lidt Ole Opfinder over dem, men nej hvor er de bare gode. De er strikket sammen af en CDreol, der skulle smides ud, købt på genbrug og aldrig brugt, og en anden smart 80'er ting der også stammer fra genbruget.

- - - - -

An extra-picture of the new drying rack. It is made from an old CD rack bougth second hand, but never used, and another second hand find form the 80ies. It is so good to be able to stack all the green soaps securely.



9 kommentarer:

  1. Coffee soap? Does it have coffee as one of the ingredients, does it smell like coffee or is it only coffee coloured? It sounds and looks wonderful! I wonder if you could make chocolate soap. I've seen chocolate shower gel for sale. I'd be tempted to taste it!

    SvarSlet
    Svar
    1. Coffe, very stron coffe, is the main ingredient in this soap. I sometimes add the ground coffee, more for decorative purposes. The oils of coffee are cleaning, takes away strong smells and dirt. Ideal for gardeners, mechanicks and painters - and still gentle to the skin. I

      Slet
  2. Bidrager grumset ikke også til en slags skrubbe-effekt? Kunne jeg forestille mig. Bliver næsten nødt til at bestille en snart så jeg kan prøve hvad det virker på. (jeg gider ikke begynde at lære det selv)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo grumset bidrager med skrubbe-effekt. Men hvis deine haveskills ligner mine, så er hænderne fulde af småsår og rifter efter en dag i haven, og så er noget skrubbende ikke detm, man mest har lyst til. Det er olierne i sæben, der er rensende og lugtfjernende. Jeg putter kun grums på for pynt, og fordi folk, jeg sælger sæben til, hele tiden spørger om den nu også virker uden grums :(
      Det er altså ikke svært, at lave sæbe - nærmest på niveau med sandkage, men jeg forstår godt at du ikke vil brede dig mere end du gør. Jeg sender gerne ;)

      Slet
  3. Ja, jeg har rigeligt at se til og fyld i min knold!

    SvarSlet
  4. http://gnowfglins.com/2013/10/15/tutorial-how-to-make-goats-milk-soap

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er ganske god og instuktiv forklaring. Jeg må indrømme at mælkesæbe ikke er lige mig. Jeg laver en af og til (læs ca en gang om året), når vores Irma har gedemælk på udsalg, men jeg sælger det hele. Det har - synes jeg - en lidt ubehagelig slimet fornemmelse. Og så gør jeg lidt anderledes, så mælken bevarer sin fine mælkeghvide farve. Det er ikke højere videnskab. Jeg blander bare luden i en smule vand, og lader det blive HELT koldt - eventuelt i køleskavbet, før jeg blander med køleskabskold mælk. Og så bruger jeg uisolerede, tynde forme - helst enkelte muffinsforme - så den ikke opheder/gelerer i formen. De holder stort set evigt, jeg har en 7 år gammel mælkesæbe liggende, som jeg viser frem på markeder. Den er helt fin stadig.

      Slet
    2. Og her troede jeg lige jeg kom med noget nyt og spændende, og så er du allerede ekspert ;-)

      Slet
    3. Man kan altid lære nyt, og den side var virkelig instruktiv,. De var sådan en, jeg kunne finde på at henvise interesserede til. Jeg har kogt sæbe i over 7 år nu, men jeg har stadig ikke fundet den perfekte sæbe. Der er altid plads til forbedring :D

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.