torsdag den 13. februar 2014

Vævning næste skridt -- Weaving a step further

   Pia fra Colour Cottage linkede jo denne gode film i går. Det måtte prøves! Men da Uglemor jo netop IKKE ville væve, ligger hun ikke inde med en eneste af de ting, der skal bruges. Så det bliver en slags i stedet for-dag. Til at vikle trenden om for enden af bordet: En lille skruetvinge:


 Pia from Colour Cottage linked Direct warping, and I just had to try. But as I've always said "Weaving? No way!" I have none of the gear needed to do this.This is going to show a "make do" way of direct warping.
No beautiful wooden thingy to wind the warp at the other end of the table. I'm using my oldest clamp instead.











Til at trække trådene gennem søllerne - en hæklenål  størrelse 2½.

Pulling the warp threads through the heddles, using a crocheting needle 2½ mm.












Til at holde væven fast med, og til at lette trådenes løb, min fødselsdags-skruetvinge. Den er stor, med et gab på hele 35 cm og meget tung og solid.

Fastening the loom to the table with a
clamp. It's my birthday present, heavy and big with 35 cm "jaws". It doubles as a thread holder too.








 Til at holde garnnøglerne, så de ikke danser rundt på gulvet bruger jeg et spolestativ fra spinderokken. Trådrullerne var for brede til at sidde rigtigt, derfor denne besynderlige opstilling. Men det virkede fantastisk.

Holding the threads, using my lazy kate, The spools were too large to fit in correctly, I had to do this strange thing. 





     Så er jeg gået i gang med at væve. Der er hele tiden to tråde i forskellige farver.


Weaving along, warp and weft are both two threads in two colours.

     Ny opfindelse til at holde spolerne. Et stykke drivtømmer og pindene fra Ugleungernes slikkepinde.

New invention for the spools. Wood found at the beach and sticks from lollipops. The Owlets ate the lollies without complaining. 



      Egentlig ville jeg væve et stribet stykke mere. Billedvævning var nok ikke endnu. Men Minimax, der har uendelig tiltro til mine evner, spurgte hvilket billede, jeg så skulle væve. Ikke om, men hvilket! Ingen vej tilbage, vel?


I had imagined one or two striped woven pieces more, as tapestry weaving was beyond me yet - or so I thought until  Minimax asked me: "Which picture are you going to weave?" Not if, but which. And as I had an image in my head already I just started.
 



     Så væver jeg videre. Jeg vil prøve at efterligne en solnedgang over hønsehuset.

Weaving on. Trying to reproduce sunset over the hen house. 







Billede af solnedgangen. Det ligner ikke så meget, men nu har jeg taget en udskrift til at have liggende ved siden af væven.


A photo of the sunset.I have since made a copy to place beside the loom. Maybe the rest will be more like this then?




Yarn Along







Og så læser vi "Ringenes Herre" i flere udgaver, og sammenligner med filmen. Sammenligningen falder ud til fordel for bøgerne. Vi begynder snart på Hobbitten igen. I filmen mangler vi især poesi og musik, der jo er en stpor del af bøgerne. Hobbitten 1 havde noget af det med dværgenes "Far over the Misty Mountains" og tallerkensangen, men det mangler vi i toeren. Øv.

We're reading "Lord of the Rings" in different translations and in English. Comparing books and movies. We agree that the books are better. The Hobbit is next in line. We have seen the two first movies and all miss songs, poetry and music, which seems to play a large role in the books. First part of The Hobbit was promising with The plate song and Far over the misty mountains, but there's almost no poetry in the sequel.


2 kommentarer:

  1. Det går jo strygende! Jeg bruger også tit det for hånden værende søms princip.

    Du kunne fx. skære en rittenål af et stykke pap med pakketape på begge sider, eller et passende stykke plast og file kanterne lidt bløde bagefter. Model: http://www.skytten-danmark.dk/Graphics/Products/5522.jpg

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var virkelig en god video. Ikke nær så meget kludder og bøvl som første gang. Jeg har faktisk allerede lavet en rittenål, de der små sprækker i gitteret var for små til en hæklenål der var tyk nok til tråden. Fremstillet af en plastikæske. Den blev ikke helt lang nok, så jeg prøver igen. Tak for modellen. Jeg tror jeg skal lave min mere langstrakt.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.